طراحي رابط كاربري (UI) و تجربه كاربري (UX)

شركت نوپرداز زمينه طراحي سايت، طراحي اپليكيشن موبايل، طراحي فروشگاه اينترنتي سئو و ديجيتال ماركتينگ فعاليت مي نمايد

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

طراحي رابط كاربري (UI) و تجربه كاربري (UX)

تفاوت طراحي رابط كاربري (UI) و تجربه كاربري (UX)

شايد براي شما هم پيش آمده كه در صحبت هاي عاميانه بشنويد رابط كاربري سايت و يا برنامه اي خوب است اما تجربه كاربري ضعيفي دارد و يا مواردي مشابه. جالب اينجاست كه اكثر اين افراد اطلاعات چنداني در مورد رابط كاربري (UI)،تجربه كاربري (UX) و تفاوت آن ها باهم ندارند. ما مي خواهيم در اين مقاله به بررسي رابط كاربري،تجربه كاربري و تفاوت اين دو بپردازيم.

طراح رابط كاربري (UI) و همچنين طراح تجربه كاربري (UX) هر دو براي دستيابي به محصول نهايي مناسب ضروري هستند و بايد با يكديگر همكاري داشته باشند. با وجود اين نقش ها و وظايف اين دو با يكديگر تفاوت زيادي دارد. طراحي تجربه كاربري موضوعي تحليلي و تكنيكال مي باشد، در حالي كه طراحي رابط كاربري بيشتر نزديك به چيزي است كه ما به عنوان طراحي گرافيك مي شناسيم، گرچه وظايف بيشتر و پيچيده تري دارد.

اگر شما يك محصول را به مانند بدن انسان در نظر بگيريد، كدها همان استخوان هايي هستند كه به بدن شكل مي دهند. اندام ها نيز نمايانگر طراحي تجربه كاربري هستند كه ورودي هاي بدن انسان را براي بقا اندازه گيري و بهينه سازي مي كنند. طراحي رابط كاربري نيز مانند نماي بيروني بدن است، مانند احساسات و عكس العمل ها و به طور كلي آنچه از بيرون ديده مي شود.

راهول ورشني از موسسين شركت foster.fm در اين باره مي گويد:

طراحي رابط كاربري و طراحي تجربه كاربري از گيج كننده ترين بحث ها در كار ما است و بسياري اين دو مفهوم را اشتباه به كار مي برند. يك رابط كاربري بدون تجربه كاربري مانند يك نقاش است كه بدون هيچ ايده و تفكري قلمش را روي بوم مي كشد.

در حالي كه يك تجربه كاربري بدون رابط كاربري مانند يك قالب مجسمه تو خالي است. يك حس ايده آل ناشي از محصول با يك طراحي تجربه كاربري خوب شروع مي شود، كه در ادامه اش طراحي رابط كاربري خوب قرار مي گيرد. هر دوي آن ها براي دستيابي به يك محصول موفق ضروري اند.

تجربه كاربري (UX)

طراحي تجربه كاربري (UX) چيست؟

طبق تعريفي كه در ويكي پديا آمده است طراحي تجربه كاربر (UXD يا UED) فرايند بهبود رضايت مشتري و وفاداري او با بهبود قابليت استفاده، سهولت استفاده و لذت هاي ارائه شده در تعامل بين مشتري و محصول است.

ممكن است در نظرتان اين تعريف مبهم باشد، همچنين هيچ اشاره اي نيز به تكنولوژي و مفاهيم ديجيتال نكرده باشد. به طور كلي خلاصه كردن يك پروسه در قالب چند كلمه هميشه امري دشوار بوده است.

برخي از ابهامات در تعاريف به دليل تازه و نو بودن اين مفهوم است. دُن نورمن، دانشمند علوم شناختي و موسس گروه مشاوره طراحي نيلسون نورمن درباره اهميت تجربه كاربري مي گويد:

تجربه كاربري تمام جنبه هاي تعامل كاربر با شركت، خدمات و محصولات شر

طراح تجربه كاربري (UX) بايد به طور فعالانه در فرآيند تحقيق، ارزيابي، توسعه، محتوا و نمونه سازي براي ارزيابي كيفيت محصول مشاركت داشته باشد. طراحي تجربه كاربر يك مفهوم غير ديجيتال و مرتبط با علوم شناختي است، اما به طور عمده در حوزه ي ديجيتال تعريف و به كار گرفته مي شود.

طراحي رابط كاربري (UI)

طراحي رابط كاربري (UI) چيست؟

اگر چه طراحي رابط كاربري مفهومي قديمي تر بوده و بيشتر از آن استفاده شده است، اما به علت برداشت هاي غلط بسيار، يافتن پاسخي براي سوال “طراحي رابط كاربري چيست؟” امري دشوار است. در حالي كه تجربه كاربر، مجموعه اي از وظايف متمركز بر بهينه سازي محصول براي استفاده همراه با لذت كاربر و افزايش كارايي است، طراحي رابط كاربري مكمل آن است و شكل و ظاهر، حس و جذابيت محصول را در بر مي گيرد. همانند طراحي تجربه كاربري، طراحي رابط كاربري نيز نقشي چند وجهي و چالش برانگيز است. طراح رابط كاربري مسئول تبديل محتوا،طرح و ظاهر يك محصول به تجربه اي جذاب براي كاربر است.

بر خلاف رابط كاربري (UI)، تجربه كاربري (UX) مفهومي كاملا ديجيتال است. نقش طراحي رابط كاربري براي هر رابط ديجيتال و كاربران آن در زمينه احساس ناشي از برند و اعتماد به برند نقشي بسيار مهم و ضروري مي باشد. گرچه ارتقا حس ناشي از برند و اعتماد به برند به طور خاص وظيفه ي طراح رابط كاربري نيست، اما طراحي رابط كاربري محصولات برند بر اين دو موضوع تاثيرگذار است.

آخرين وظيفه ي طراح رابط كاربري نيز پياده سازي طراحي به كمك يك توسعه دهنده است. در گذشته تفاوتي ميان طراح رابط كاربري و توسعه دهنده قائل نمي شدند. اما امروزه طراح وب (كه در واقع همان طراح رابط كاربري است كه توانايي كدنويسي دارد) به عنوان طراح رابط كاربري شناخته مي شود. در حالي كه طراح تجربه كاربري نيازي به كدنويسي ندارد. طراحي رابط كاربري امري است كه بر پايه ساخت رابط كاربري هايي جذاب با گذر زمان تكيه دارد و با گذشت زمان دچار تكامل و تغيير مي شود.

به طور كلي مي توان گفت طراحي رابط كاربري سه بخش از محصول را تشكيل مي دهد:

  •  Sense: شامل كنش و واكنش محصول در رابطه با ورودي كاربر و يا محيط هاي نمايش متفاوت است
  •  Skin : شامل نمايش بصري و گرافيكي محصول است
  • Makeup :شامل دستورالعمل ها و نكات و راهنماهايي است كه كمك مي كند كاربر تجربه بهتري داشته باشد.

رابط كاربري (UI) و تجربه كاربري (UX)، مكمل يكديگرند

UI و UX مكمل يكديگر شناخته مي شوند. هر دوي آن ها در محصول براي ايجاد تجربه اي دلنشين براي كاربر ضروري اند و نمي توان يكي را بر ديگري ارجح دانست.

هلگا مورنو ،طراح و كارشناس، در مقاله ي “فاصله بين UX  و UI” و “تفاوت UI و UX” در اينباره مي گويد:

چيزي كه عالي به نظر مي رسد اما كار كردن با آن دشوار است نمايانگر UI خوب و UX ضعيف است، و برخلاف آن چيزي كه كاركردن با آن ساده  است و ظاهري بد دارد، نمايانگر UX خوب و UI  ضعيف است.

تفاوت تجربه كاربري و رابط كاربري

تازه هاي طراحي سايت

در ادامه ده مورد از متدهاي طراحي سايت كه در سال 2016 مورد استقبال طراحان سايت قرار گرفته است را براي شما ليست كرده ايم:

  1. Microinteractions
  2. Cards
  3. Minimalist Design
  4. Flat & Material Design Hybrid
  5. Rich Animations
  6. Dramatic Typography
  7. More Vibrant Colors
  8. Long Scrolling
  9. HD Visuals
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.