در اين مبحث مي خواهيم ويژگي هاي يك فروشگاه اينترنتي خوب را معرفي نمائيم اين ويژگي ها را در چندين مورد مي توان بررسي نمود كه در ذيل به تك تك آنها اشاره مي‌كنيم:

1 – كالا:

 يك فروشگاه الكترونيكي خوب فروشگاهي است كه كالاهايش متنوع بوده يعني فقط در يك طيف محصولي نباشد بلكه در چندين طيف ارائه گردد و اگر فروشگاه محصولات گوناگوني دارد حتماً آنها را طبقه بندي كرده، تا خريدي راحت براي مشتريان فراهم كند. مثلاً طيف محصولات آرايشي و بهداشتي را از مواد غذايي و آن را از لوازم منزل جدا كند و در طبقات مختلف جاي دهد.

 

 فروشگاه ها بايد در مورد محصولات خود  اطلاعات درستي را به مشتري ارائه دهند. علت اينكه مردم براي خريد به فروشگاه الكترونيكي مراجعه مي كنند فراهم بودن  اطلاعات در مورد كالا، قيمت آن و صرفه جويي در زمان است. آنها بايد اين موارد را در اولويت كاري خود قرار دهند و دورنماي شغلي مناسبي را براي خود فراهم سازند.


2 – ارائه خدمات مناسب به مشتري:

 

  مسلماً از مواردي كه براي هر خريدار بسيار مهم مي باشد خدماتي است كه يك فروشگاه در ازاي خريد محصول ارائه مي دهد. انسجام يك فروشگاه در اين مسأله باعث خريداران بيشتر مي شود. اين خدمات مي تواند در موارد مختلفي باشد مثلاً يك فروشگاه خوب يك گروه پشتيباني براي مشتري هاي خود در نظر مي گيرد تا به سوالات آنها در مورد محصولات پاسخ دهند و به مشتريان در انتخاب كالا كمك كنند. فروشگاه هاي خوب يك سري خدمات رايگان براي مشتريان در نظر مي گيرد. اين خدمات مي تواند در مورد هزينه ي حمل و نقل و يا براي مشتري هاي كه بيش از يكبار از آنها خريد مي كنند تخفيفات ويژه اي در نظر بگيريد. 

 

3 – متقاعد كردن و راهنمايي:

 

اين مسأله مربوط به برقراري ارتباط با مشتري مي باشد. مسأله متقاعد كردن مشتري براي خريد از فروشگاه خيلي گسترده مي‌باشد. در وهله ي اول يك فروشگاه خوب بايد يك ظاهر مناسب و جذاب داشته باشد اين فقط مربوط به تجارت در دنياي مجازي نمي شود در تجارت سنتي هم مسلماً يك فروشگاه با ظاهر مناسب مشتري هاي بيشتري را به خود جذب مي كند. يك فروشگاه با ايجاد يك ظاهر مناسب مي تواند به مشتري اين گونه القا كند كه در اين مكان حتماً كالاي مورد نيازش را پيدا خواهد كرد . 

  سايت يك فروشگاه بايد به گونه اي باشد كه زمان مورد نياز براي خريد مشتري را به حداقل برساند، سايت ها بايد سرعت بالايي داشته «غير انبوه» و شلوغ نباشند. و دسترسي به آنها به راحتي امكان پذير باشد. به گونه اي كه افراد به سادگي بتوانند كالاي مورد نياز خود را پيدا كنند. سايت هاي قابل دسترس و كم تراكم، زمان فروش را كوتاه و ميزان تلاشي كه مصرف كنندگان بايد صرف درك و فهم و چگونگي فروش اينترنتي كنند را اقتصادي مي‌سازد.

 

4 – ايمني:

 

  ايمني سايت فروشگاه هاي اينترنتي يك مسأله خيلي جدي و مهم است. مصرف كنندگان نسبت به افشاي اطلاعات مالي و خصوصي خود نگراني دارند. فروشگاه ها بايد امنيت اطلاعات شخصي و خصوصي مشتري خود را تضمين كنند. و به آنها در مورد چگونگي عملكردشان در اين مورد توضيح دهند.   

 

5 – قيمت گذاري:

 

  قيمت گذاري در بازار سنتي بر مبناي هزينه صورت مي گيرد. در يك زنجيره ارزش عمودي فعاليت ها بايد به صورت سلسله مراتبي تعريف شوند بدين منظور كه تا مراحل اوليه آن انجام نشود، نتوان مراحل بعدي را آغاز كرد. اما در فروشگاه الكترونيكي قيمت گذاري به صورت عمودي نيست. قيمت گذاري بر مبناي هزينه ديگر پاسخگوي نياز بازار نخواهد بود.

 - به علت پايين بودن هزينه جستجو در اينترنت قيمت و حاشيه سود نيز كاهش مي يابد.

 

- حذف خرده فروشان در بازارهاي الكترونيكي هزينه ها و در نتيجه قيمت تمام شده را پايين مي آورد. در فروشگاه هاي الكترونيكي خوب با ايجاد تنوع بيشتر در كالاها و خدمات، قيمت ها در رنج هاي مختلفي ارائه مي شود تا مشتريان بتوانند بنابر توانايي مالي و ميزان رفاه خود، كالا و خدمات متناسب خود را دريافت نمايند. 

 

6 – ايجاد يك سيستم پرداخت روان و دقيق:

 

  فروشگاه الكترونيكي ايده آل علاوه بر اينكه بايد امنيت سايت خود را تضمين كند بايد براي مشتري ها يك سيستم پرداخت آسان و راحت را فراهم كند تا تمامي افراد با هر ميزان تحصيلات بتوانند از خدمات فروشگاه بهره مند شوند.موارد ذكر شده در قسمت فوق , نمونه‌هاي مشروحي از نشانه‌هاي يك فروشگاه اينترنتي ايده آل و مناسب مي باشد. درقسمت ذيل ويژگي هاي يك فروشگاه اينترنتي را به طور گزينه اي و كلي عنوان مي نمائيم .


 ويژگي هاي فروشگاه اينترنتي:

 

1. فروشگاه اينترنتي در هر لحظه از شبانه روز آماده سرويس دهي به مشتريان است. 

 

2. فروشگاه اينترنتي محدوديت مكاني ندارد و مشتريان مي توانند از هر كجا خريد اينترنتي انجام دهند. 

 

3. خريدار مي تواند ساعت ها در فروشگاه مشغول بررسي اجناس از قبيل فيلم، موبايل، كتاب و موارد ديگر باشد. 

 

4. فروشگاه اينترنتي هيچ محدوديتي براي تعداد مشتريان ندارد. 

 

5. فروشگاه اينترنتي حق انتخاب بيشتري در اختيار خريداران قرار مي دهد.

 

6. ابزار تبليغي مناسب در جهت فروش محصولات شما. 

 

7. كاهش هزينه هاي جانبي نظير اجاره محل، هزينه ويترين و انبار، فروشنده، خواب سرمايه و غيره نسبت به يك فروشگاه سنتي . 

 

8. تحويل كالاي خريداري شده درب منزل، بيمه بودن كالا و عدم مشكل حمل و نقل.

 

منبع: سايت http://www.iranhoshdar.ir/Default.aspx?PageName=News&ID=269&Language=1